Program "Jesteśmy przyjaciółmi przyrody" realizowany jest w czasie wyjazdu na "zieloną szkołę". Pokazuje dzieciom jak połączyć wypoczynek z nauką, przekazuje wiadomości nie tylko z dziedziny przyrody, uczy samodzielności i odpowiedzialności za działania swoje i grupy.
Anna Krupa
PROGRAM „ZIELONEJ SZKOŁY” POD HASŁEM „JESTEŚMY PRZYJACIÓŁMI PRZYRODY” Rudka Statościańska 2005 r.
Rudka Starościańska, 1,2,3 czerwca 2005r. I. CELE PROGRAMOWE
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, wrażliwości na piękno przyrody i jej poszanowanie.
- Kształtowanie proekologicznych stylów życia.
- Nabywanie umiejętności przestrzegania norm społecznych, kształtowanie kultury współżycia i współdziałania w grupie.
- Wdrażanie do różnorodnych form aktywności ruchowej a szczególnie sportowo-rekreacyjnej.
- Wyrabianie nawyków czynnego wypoczynku.
II. CELE OGÓLNE
- Zapewnienie dzieciom wypoczynku w strefie bezpośredniego oddziaływania przyrody.
- Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
- Kształcenie samodzielności.
- Zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem.
- Nabywanie umiejętności poprzez praktyczne działanie.
- Integracja i wzajemna pomoc w grupie.
III. CELE SZCZEGÓŁOWE
- Zaspokojenie potrzeb ruchowych uczniów poprzez gry i zabawy na świeżym powietrzu, biegi terenowe, wycieczki piesze.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas jazdy autokarem, w kolumnie pieszej.
- Zdobywanie wiedzy o krajobrazie leśnym i ekosystemie jeziora.
- Obserwowanie przyrody z uwzględnieniem problematyki ochrony przyrody i ekologii, rozpoznawanie drzew i typowych roślin.
- Utrwalenie technik rozpoznawania kierunków geograficznych w terenie poprzez zabawy i gry.
- Zapoznanie z zasadami bezpiecznego opalania się na słońcu.
IV. ZADANIA
- Tworzenie sytuacji pozwalających poznać możliwości uczniów.
- Organizowanie zajęć integrujących grupę.
- Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
- Umożliwianie ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za środowisko poprzez samodzielne, rzetelne wywiązywanie się z podanych zadań, szacunku do pracy swojej i innych.
- Zachęcanie uczniów do reakcji na piękno otaczającej przyrody.
- Propagowanie zdrowego stylu życia, aktywnego wypoczynku.
V. TREŚCI
- Orientacja w terenie, obserwacja otaczającego świata.
- Kultura zachowania w miejscach publicznych.
- Kultura spożywania posiłków.
- Zasady bezpieczeństwa na co dzień i w czasie wycieczek.
- Dbałość o czystość wokół siebie.
- Higiena osobista - dobieranie stroju do warunków pogody.
- Zdrowy styl życia – aktywny wypoczynek.
- Tolerancja wobec siebie i innych.
- Wpływ środowiska na człowieka.
- Pisanie pamiętnika, tekstu, opisu.
- Ochrona przyrody, zwierząt i roślin-zasady zachowania się w lesie i nad jeziorem.
VI. PODSTAWOWE METODY I FORMY PRACY
- Ogłoszenie zasad funkcjonowania zielonej szkoły.
- Prowadzenie notatek.
- Zwiad terenowy.
- Gra terenowa i podchody.
- Rozszerzenie wiadomości z zakresu przyrody.
- Prace plastyczne.
- Zajęcia literackie.
- Układanie piosenki wyjazdu.
- Zawody sportowe.
- Konkurs czystości.
VII. OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
- Potrafi współpracować w zespole.
- Rozumie, na czym polega ochrona przyrody.
- Poznał ekosystemy: lasu i jeziora.
- Dba o swoją higienę.
- Potrafi obserwować środowisko i jego elementy.
- Układa i zapisuje wielozdaniową wypowiedź na dany temat.
- Rozwija swoją sprawność fizyczną, chętnie uczestniczy w zabawach.
- Rozwija swoją twórczą wyobraźnię.
VIII. REALIZACJA CELÓW
Wyżej wymienione cele zakłada się osiągnąć poprzez: Prowadzenie maksymalnej ilości zajęć na świeżym powietrzu:
- wycieczki tematyczne
- zabawy ruchowo sportowe
Uczenie dzieci samodzielności przez:
- wykonanie codziennych podstawowych czynności,
- dbałość o ład i czystość otoczenia, pokoju, higienę własną,
- przyzwyczajanie do odpowiedzialności i dyscypliny.
Planowe zajęcia lekcyjne (3 godziny dydaktyczne w ciągu dnia). Tematyka zajęć dydaktycznych proponowanych do realizacji w czasie pobytu w Rudce Starościańskiej została ujęta w tabeli:
Data (dzień pobytu)
|
Zajęcia dydaktyczne |
Uwagi |
1 czerwca (1 dzień pobytu) |
- Zbiórka przed szkołą. Sprawdzenie listy obecności, omówienie zasad bezpieczeństwa podczas podróży.
- Godzina 9.00 wyjazd autokarem do Rudki Starościańskiej. Dotarcie na miejsce ok. godz. 10.00.
- Zakwaterowanie, przydzielenie pokoi, rozlokowanie dzieci.
- Zawarcie kontraktu z uczniami, zapoznanie z regulaminem ośrodka. Podział na grupy.
- Pierwszy spacer po okolicy, przywitanie się z jeziorem i lasem. Zwrócenie uwagi na ukształtowanie terenu.
- Przeprowadzanie wywiadów z mieszkańcami miejscowości na temat ciekawych historii związanych z tą miejscowością. Geneza nazwy jeziora i miejscowości.
- Zabawy i gry ruchowe na terenie ośrodka.
- Ogłoszenie konkursu czystości.
- Ognisko, pieczenie kiełbasek, zabawy i gry integracyjne, scenki dramowe.
- Prezentacja przez przedstawicieli grup zdobytych informacji.
|
|
2 czerwca (2 dzień pobytu) |
- Gimnastyka poranna. Śniadanie.
- Ekosystem jeziora – fauna i flora. Zbieranie ciekawych okazów przyrodniczych do wspólnej kolekcji (kamyki, gałązki itp.)
- Plażowanie – zasady rozsądnego przebywania na słońcu(nakrycie głowy, używanie kremów z filtrem, przebywanie w półcieniu, aktywny wypoczynek).
- Szkicowanie planu ośrodka, orientowanie planu zgodnie z kierunkiem północnym oraz użyciem znaków topograficznych.
- Piękno naturalnego krajobrazu – zajęcia plastyczne w terenie.(Praca w grupach)
- Tworzenie piosenek tematycznie związanych z wyjazdem. (Praca w grupach)
- Śmieci wokół nas – porządkowanie terenu wokół ośrodka.
- Ognisko: pieczenie kiełbasek, prezentacja i ocena wykonanych planów ośrodka, śpiewanie w grupach przygotowanych piosenek.
- Dyskoteka, zabawy integracyjne.
|
|
3 czerwca (3 dzień pobytu) |
- Gimnastyka poranna, śniadanie.
- Jak zbudowany jest las? Rodzaje lasów, opis i omówienie poszczególnych warstw lasu.
- Zabawa w „Podchody” z uwzględnieniem róży kierunków geograficznych. Zbieranie okazów przyrodniczych.
- Sposoby porozumiewania się ludzi i zwierząt. Szukanie sygnałów przyrody. Jak należy zachowywać się w lesie i nad brzegiem jeziora.
- Zabawy i gry ruchowe na terenie ośrodka.
- Podsumowanie konkursu czystości. Wręczenie świadectw „Przyjaciela przyrody”.
- Pakowanie, sprzątanie pokoi oraz terenu ośrodka. Powrót do Rudki Kozłowieckiej.
|
| IX. METODY I FORMY REALIZACJI
- Oparte na słowie (opis, opowiadanie, pogadanka, dyskusja)
- Oparte na obserwacji (zajęcia w terenie).
- Oparte na działaniu (zajęcia integracyjne grup, gry i zabawy zespołowe, dokumentowanie).
- Aktywizujące (praca twórcza w grupach, wycieczki, dramy, konkursy, turnieje sportowe).
X. PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ – EWALUACJA
Uczestnicy „zielonej szkoły” będą dokumentować swoje działania, obserwacje i spostrzeżenia, w formie zdjęć, rysunków, plakatów, albumów, notatek, pamiętników. Po powrocie do szkoły nastąpi prezentacja materiałów wypracowanych przez uczniów w formie wystawy i czerwcowego wydania gazety szkolnej „Duża Przerwa” |